Biografia
Kompozycje
Recenzje
Płyty
Mp3
video
Foto-Album
Kontakt




Bydgoski Leksykon Muzyczny
Z. Pruss, A. Weber, R. Kuczma, Bydgoszcz, 2004r.

"LOKOMOTYWA" SALABERA - Twórczość dla dzieci jest tyle wdzięczna, co trudna. Zwłaszcza, gdy ma być opatrzona artystycznym znakiem jakości. Gdy młody bydgoski kompozytor Piotr Salaber sięgnął po klasyczne już wiersze Juliana Tuwima, podjął ryzyko nie lada. Ośmielał go jednak fakt, że miał już za sobą pewne doświadczenia teatralne (spektakl "Bajkowy turniej") i wiele skomponowanych piosenek dla amatorskich zespołów muzyczno-wokalnych. Śmiałe podejście do "Słonia Trąbalskiego", "Ptasiego radia", "Grzesia kłamczucha", "Rzepki" i "Pana Tralalińskiego" powiodło się. Potwierdziła to filharmoniczna (dziecięca) publiczność, która reagowała wspaniale, i nagrana płyta ("Lokomotywa"), która rozeszła się znakomicie i miała dobre recenzje. Podkreślano inwencję kompozytora i bogactwo zastosowanych środków: W "Panu Tralalińskim" będą to pogodne, ale brawurowe tryle fletu, w "Lokomotywie" niemal Bernsteinowska instrumentacja (...), w "Ptasim radiu" uchwycenie i wyeksponowanie dramaturgii wiersza, a w "Rzepce" elementy dynamicznego humoru (H. Martenka). Komplementowano Orkiestrę Salonową im. J. Straussa pod kierownictwem Marka Czekały oraz śpiewających aktorów: Adriannę Biedrzyńską, Teresę Kwiatkowską, Małgorzatę Witkowską, Alicję Mozgę, Czesława Lasotę i Piotra Sicińskiego, a także córkę kompozytora - Taję Salaberównę. Sukcesem płyty było i to, że została ona wysoko oceniona przez metodyków muzyki ze szkół podstawowych, którzy polecili ją szkolnym fonotekom, jako wartościowy materiał poglądowy i dydaktyczny. A cytowany już tutaj H. Martenka, recenzując Salaberowską "Lokomotywę", konkludował: Naprawdę łatwiej napisać sążnistą fugę niż dwie minuty muzyki, które zaciekawią dziecko. Salaberowi się udało.

Zdzisław Pruss

Początek strony


Wszelkie prawa zastrzeżone- copyright Piotr Salaber