Biografia
Kompozycje
Recenzje
Płyty
Mp3
video
Foto-Album
Kontakt




Muzyka z ośmiu kanałów
Gazeta Wyborcza, 20.08.2001r.


Bydgoski artysta pracował pod okiem Stochausena
Piotr Salaber - pianista i kompozytor z Bydgoszczy brał udział w kursach mistrzowskich w Kürten, prowadzonych przez jednego z najwybitniejszych kompozytorów współczesnych - Karlheinza Stockhausena.


Kursy mistrzowskie w Kürten obok Kolonii odbyły się już po raz czwarty. W spotkaniu brało udział 130 uczestników z całego świata, w tym trzech Polaków (obok Salabera również dziennikarz "Ruchu Muzycznego" i student klarnecista krakowskiej Akademii Muzycznej).

- Za każdym razem oczekuję od spotkania ze Stockhausenem czegoś nowego - opowiadał "Gazecie" Salaber, który uczestniczył w warsztatach po raz trzeci. - Zawsze też twórca zaskakuje mnie czymś zupełnie nowym.

Stockhausen prowadzi w Kürten zajęcia kompozycji - równolegle z nimi odbywają się instrumentalne warsztaty mistrzowskie prowadzone przez innych muzyków współpracujących z mistrzem.

- Uczestniczyłem głównie w warsztatach Stockhausena - specjalnie pojechałem już trzy dni wcześniej, aby móc porozmawiać z twórcą - opowiada Salaber. - To postać niesamowita. Ma 73 lata, a wciąż jest aktywny twórczo. Pisze swoje dzieła, dbając o każdy najmniejszy szczegół nie tylko muzyczny - partytura dokładnie określa kroki, kierunek spojrzenia, momenty zamknięcia oczu, światło i kostium grającego. Jest to rodzaj muzyki scenicznej, przy której nawet przeciętny słuchacz, nieprzyzwyczajony do muzyki współczesnej, nie będzie czuł się znużony.

Kompozytor łączy muzykę elektroniczną, przekazywaną przez osiem kanałów ustawionych w różnych punktach sali, z żywymi instrumentami. Elementy zaskakujące w utworach Stockhausena często nie mają wiele wspólnego z muzyką - np. portier, który znienacka w określonym miejscu dzieła wpada do sali koncertowej i obwieszcza, że samochód o podanej przez niego rejestracji za chwilę wywiezie policja. - W Stockhausenie tkwi pewna doza szaleństwa, co widać w utworach, sposobie ubierania się, podejścia do życia i sztuki - mówi Salaber. - Ale to cały czas osobowość, która fascynuje.

Co roku podczas warsztatów Stockhausen prezentuje najnowsze swoje kompozycje. I w tym roku uczestnicy mogli wysłuchać czterech nowych dzieł. - Były to dla mnie dwa tygodnie niesamowicie inspirujące - opowiada bydgoszczanin. - Wróciłem naładowany pomysłami.

Podczas spotkań pod Kolonią Piotr Salaber poznał Marcusa - syna kompozytora, doskonałego trębacza, który obok zajęć muzycznych prowadził też zajęcia jogi. - Wraz z nim zamierzamy napisać utwór na orkiestrę i trio jazzowe, w którym Marcus brałby czynny udział jako instrumentalista zapowiada. - Chcielibyśmy zaprezentować go potem w Polsce i w Niemczech. Mam zamiar pojechać do Kürten na przełomie roku 2001 i 2002 na kilka tygodni, aby wspólnie opracować.

PIOTR SALABER
To bydgoski pianista i kompozytor, przez siedem lat (do kwietnia tego roku) pełnił funkcję szefa muzycznego bydgoskiego Teatru Polskiego. Obecnie pianista na stałe mieszka w Warszawie, gdzie na co dzień tworzy oprawę muzyczną programu "Na każdy temat" w telewizji Polsat. Aktualnie pracuje też nad muzyką do spektaklu "Kariera Artura Ui" Bertolta Brechta, w reżyserii Wojciecha Adamczyka, przygotowywanego w Gdyni.

KARLHEINZ STOCKHAUSEN
Jeden z najwybitniejszych kompozytorów współczesnych. Artysta niemiecki, profesor wyższej szkoły muzycznej w Kolonii, dyrygent i reżyser dźwięku nagrań własnych kompozycji. Stockhausen to jeden z głównych przedstawicieli awangardy muzycznej lat 50. i 60. W maju tego roku w Sztokholmie, z rąk króla Szwecji Karola Gustawa, odebrał muzycznego Nobla - nagrodę Polar Music Prize.

MAG

Początek strony


Wszelkie prawa zastrzeżone- copyright Piotr Salaber