Gazeta Wyborcza, 22.08.2000r.Praca ze Stockhausenem to nie tylko wiedza, ale cała filozofia muzyki - mówi kierownik muzyczny bydgoskiego teatru Piotr Salaber. Jako jedyny polski kompozytor uczestniczył w tegorocznym Mistrzowskim Kursie Kompozytorskim prowadzonym przez Stockhausena.Muzyka, astronomia i matematyka - to trzy najważniejsze dziedziny, które kształtują życie i twórczość jednego z najciekawszych kompozytorów współczesnych, jakim jest Karlheinz Stockhausen. Główny przedstawiciel muzyki aleatorycznej (opartej na przypadkowym zestawieniu dźwięków) zainicjował wiele nowych prądów wyznaczających ewolucję muzyki od wczesnych lat 50. W 1952r. jako pierwszy zaczął używać syntetycznych dźwięków elektronicznych. Od początku lat 70. czerpie natchnienie ze wschodniego mistycyzmu, czego przykładem jest kompozycja "Kathinka's Gesang" - muzyczna wersja Tybetańskiej Księgi Zmarłych.
- Stockhausen to nietypowy wykładowca. Zwraca uwagę na kierunek dźwięku oraz rozmieszczenie orkiestry - relacjonuje Salaber. Kurs prowadzony na przełomie lipca i sierpnia zgromadził w Kürten koło Kolonii kompozytorów z całego świata. Zajęcia w poszczególnych klasach mistrzowskich poprzedzone były udziałem w próbach.
Codziennie wykłady łączone z dyskusjami wieńczył wieczorny koncert uczestników.
- Stockhausen jest wymagający, ale i serdeczny zarazem. Przekazuje wiele pozytywnej energii i z łatwością dzieli się swoją wiedzą z innymi muzykami - mówi Salaber, który doświadczenia teatru instrumentalnego wyniesione z kolejnego kursu wykorzystuje m.in. na bydgoskiej scenie.